کتاب بازاریابی پرمحتوا چه مطالبی را در بر می گیرد؟ پس از خواندن این کتاب چه مطالبی یاد میگیریم؟ این کتاب مناسب چه افرادی است؟ و آیا پرداختن هزینه برای تهیه این کتاب منطقی است؟
احتمالاً با شنیدن اسم کتاب بازاریابی پرمحتوا که توسط انتشارات آریانا قلم منتشر شده است برای شما هم همانند من سوالات بالا پیش آمده!
برای دریافت پاسخ سوالات بالا با با کتابسرای عرفان همراه باشید تا به بررسی و معرفی کتاب بازاریابی پرمحتوا بپردازیم.
افرادی که به مطالعه کتاب علاقه مندند و کتاب های زیادی را دیده و مطالعه کرده اند در اولین مواجهه با یک کتاب حتماً به انتشارات آن دقت می کنند چرا که انتشارات یک کتاب مشخص میکند که آیا آن کتاب دارای نگارش و ترجمه مناسبی هست یا نه؟
البته سلیقه انتشارات نیز برای انتخاب و منتشر کردن کتاب هایش هم بسیار مهم است .حال بهتر است نگاه کوتاهی به تاریخچه و فعالیتهای انجام شده توسط انتشارات آریاناقلم نگاهی بیاندازیم.
👁🗨 انتشارات آریانا قلم را بشناسیم
انتشارات آریاناقلم ناشر کتابهای تخصصی مدیریت است که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز نموده است.
کتاب های انتشارات آریانا قلم به طراحی جذاب، محتوای کاربردی و ترجمه های خوب و روان مشهور است؛ به همین سبب توانسته جایگاه خود را در میان افرادی که به کتاب های مدیریتی و بازاریابی علاقه مند هستند پیدا کند.
کتاب های انتشارات آریانا قلم درمیان بازیگران اکوسیستم استارتاپی ایران نیز محبوبیت خاصی دارد. کمتر کسی است که کتاب های خلق مدل کسب و کار و طراحی ارزش پیشنهادی انتشارات آریانا قلم را برای شروع یادگیری و راه اندازی یک استارتاپ معرفی نکند.
این کتاب به طور کلی درباره بازاریابی محتوایی، روش های کسب درآمد از آن، تحلیل و بررسی شرکت ها و کسب و کارهایی که از بازاریابی محتوایی برای افزایش فروش خود استفاده می کنند می پردازد.
در ترجمه و انتشار این کتاب سعی شده است که مطالب به روز و کاربردی باشد؛ البته این نکته هم نقاط قوت و هم نقاط ضعفی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.
به طور مثال در بخش پیشگفتار مترجم این کتاب، نوشته شده است که بخش های کوتاهی از کتاب را برای کاربردی تر شدن آن حذف کردیم.
سجاد بهجتی، مترجم کتاب بازاریابی پرمحتوا
در زمان چاپ کتاب، گوگل پلاس فعال بود و به عنوان یکی از بسترهای انتشار و توزیع محتوا، درباره ی روشهای بازاریابی محتوا در این پلتفرم صحبت شده بود و امروز دلیلی برای یادگیری آن روش ها وجود ندارد.
همچنین پلتفرم هایی مانند flickr و tumblr در ایران به دلایل مختلفی استفاده نمی شوند؛ پس صحبت درباره آنها نمی تواند در عمل کاربردی داشته باشد.
اما آیا این که محتواهای مربوط به کسب و کارهای دیگر که هرچند قدیمی هستند و فعالیتشان تمام شده است می تواند کاربردی باشد و به یادگیری بیشتر ما کمک کند یا نه؟
در صورتی که بعد از مطالعه این کتاب متوجه شدید که نیاز به یادگیری بیشتر و یا حتی تحلیل و بررسی کسب و کارهایی که نام برده (مثل گوگل پلاس) دارید، میتوانید به نسخه اصلی این کتاب که با نام epic content marketing منتشر شده است رجوع کنید و بخش موردنظر را پیدا و مطالعه کنید.
📝 پنج فصل کتاب بازاریابی پرمحتوا
بدون در نظر گرفتن پیشگفتار و مقدمه ، این کتاب دارای پنج بخش یا همان ۵ فصل می باشد:
- بازاریابی محتوایی: بازگشت به نقطه شروع
- استراتژی و محتوای جاویژه بازارتان را تعریف کنید
- مدیریت فرایند محتوا
- بازاریابی داستان
- به کار انداختن محتوا
🔹 بخش اول: بازاریابی محتوایی: بازگشت به نقطه شروع
در این بخش تاریخچه و تعریف و توضیحاتی درباره بازاریابی محتوایی ارائه می شود. به طور مثال بازاریابی محتوایی چیست؟ و چه تاریخچه ای دارد؟ و چرا اصلاً باید بازاریابی محتوایی انجام دهیم؟
در قسمت دومِ فصل اول این کتاب، درباره کسب و کارهایی که از بازاریابی محتوایی استفاده میکنند توضیح داده شده است.
مثل مدل کسب و کار بازاریابی و چارچوب هایی که کسب و کار های بازاریابی محتوایی باید رعایت کنند و همچنین توضیح این که شرکت های رسانه ای آینده به چه شکل خواهند بود.
🔹 بخش دوم: استراتژی و محتوای جاویژه بازار تان را تعریف کنید
در این بخش به تعاریف اولیه و مواردی که نیاز داریم تا با بازاریابی محتوایی آشنا شویم پرداخته می شود.
به طور مثال هدف از دریافت حق اشتراک، پرسونای مخاطب، تعریف چرخه تعامل و تعریف جاویژه محتوا از مواردی هستند که در این فصل به آنها پرداخته می شود.
🔹 بخش سوم :مدیریت فرایند محتوا
همان طور که از اسم این فصل مشخص است این بخش به یادگیری مدیریت فرآیند محتوا می پردازد.
در این بخش به تدوین تقویم محتوا، مدیریت فرایند تولید محتوا، انواع محتوا، یافتن داراییهای محتوایی، پلتفرم های محتوا و حتی استخراج محتوا از کارکنان پرداخته میشود که میتواند بسیار آموزنده و کاربردی باشد.
🔹 بخش چهارم: بازاریابی داستان
در این بخش به رسانه های اجتماعی برای بازاریابی محتوا و سایر روشهای ترویج و انتشار محتوا پرداخته می شود. همچنین بهره برداری از مدل تاثیرگذاران اجتماعی برای بازاریابی محتوایی هم تحلیل می شود.
🔹 بخش پنجم: به کار انداختن محتوا
در این بخش بیشتر به آنالیز و سنجش تاثیر بازاریابی محتوایی و سیر تکاملی داستان تحسینبرانگیز پرداخته می شود.
💬 نظر سجاد بهجتی، مترجم کتاب بازاریابی پرمحتوا درباره ی این کتاب
تولید محتوا ارزان شده است! نمی خواهم از واژه مجانی استفاده کنم چراکه هنوز زمان برای تولید آن صرف میکنیم و هنوز زمان ارزش دارد.
اما آنقدری ارزان شده که گاهی در چند ثانیه از کتاب هایی که می خوانیم عکس میگیریم و در اینستاگرام منتشر میکنیم؛ با همان چند ثانیه افرادی را به خواندن آن کتاب ترغیب یا از خواندن آن منصرف میکنیم.
هزینه کم تولید محتوا باعث شده است هر روز محتواهای زیادی تولید و منتشر شوند .اما مخاطب به چند درصد این محتوا توجه میکند؟
ظاهراً هر چقدر محتوا ارزان و ارزان تر شود توجه مخاطب گران و گران تر می شود در هیاهوی پیامها صدای ما شنیده نمی شود و بالتبع تبلیغات ما دیده نمی شود، در نتیجه مخاطب توجهی به ما و کسب و کار ما نمی کند.
مگر اینکه درباره خودش با او صحبت کنیم؛ درباره نیازهایش، درباره علاقمندی هایش، درباره اهدافی که دنبال می کند. آن وقت است که صدای ما برای او کمی آشنا تر می شود و احتمالا توجه بیشتری به ما میکند.
این کتاب شروع مناسبی برای مسیر آشنایی و باز کردن سر صحبت با مخاطب است. احساس میکنند دریافت مفاهیم از زبان شخصی که اصطلاح بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ(content marketing ) را مطرح کرده است و از همان زمان تا امروز به صورت تخصصی در این زمینه با شرکتها و سازمانهای مختلف کار می کند می تواند شروع خوبی باشد.
مثال های کاربردی که در بخشهای مختلف کتاب مطرح شده است کمک میکنند موضوع شفافتر شود و ابعاد بیشتری را از محتوا بشناسیم.
اگر درباره مثالها کنجکاوی کنیم و در اینترنت جستجو کنیم از مسیر لذت بیشتری می بریم. مثلاً وقتی صحبت از مستندات بازاریابی کوکاکولا می شود می توانیم بخوانیم و بگذریم و یا مستندات را پیدا کنیم و مرور دقیق تری داشته باشیم.
موضوعات زیادی در کتاب مطرح شدهاند از مخاطبشناسی تا رسانههای مالکیتی؛ هر کدام از این مفاهیم میتوانند کلید واژه هایی باشند که در ادامه مسیر برای عمیق تر شدن در موضوعات و انتخاب مسیر در این حوزه کمک زیادی کنند.
نتیجه گیری
در نگاه اول این کتاب میتواند بسیار کاربردی و آموزنده برای افرادی باشد که قصد ورود به دنیای بازاریابی محتوایی را دارند.
اما آیا این کتاب میتواند تمام مطالب مورد نیاز برای یادگیری این حوزه را به شما آموزش دهد؟
قطعاً پاسخ این سوال خیر می باشد! چرا که برای یادگیری هر مبحث و یا حوزهای نیازمند تمرین و فعالیت های عملی و آزمایش و خطا های بسیار داریم.
مطالعه کتاب میتواند روشی باشد برای کسب تجربه و دانش افراد با تجربهای که قبلاً در این زمینه فعالیت و آزمایش و خطا کرده اند، اما تضمینی وجود ندارد که مطالعه کتاب بتواند شما را به نقطه نهایی و مقصد مورد نظرتان برساند. اما روش مناسبی است برای بالا بردن سرعت طی کردن مراحل یادگیری و پیشرفت در هر حوزهای.
⚜️ سخن آخر
اگر این مقاله برای شما مفید و سودمند بود و توانست دید باز و روشنی قبل از تهیه کتاب بازاریابی پرمحتوا از انتشارات آریانا قلم به شما بدهد، ممنون میشم از طریق بخش نظرات پایین همین مقاله، نظرات و پیشنهادات خودتان را برای بهتر شدن و بالا بردن سطح کیفی مطالب به دست من برسانید.
من محمد عرفان رنجبران هستم و نظرات شما را در اولین فرصت دیده و پاسخ می دهم. ممنون از اینکه همراه من بودید😊
معرفی بسیار خوب بود
کامل و دقیق
خسته نباشید 🙏
ممنون از لطفت سعید جان🙏❤
عالی
متن روان و دقیق
خسته نباشی
ممنونم علیرضا جان 🙏❤
سلام
معرفی خوبی بود، فقط یک توضیح در معرفی کانتنت مارکتینگ کم داشت برای مخاطبینی که بازاریابی محتوایی را نمیشناسن
مرسی از اینکه مقاله رو مطالعه کردین
کاملا درست میفرمایید
اضافه میشه ❤🙏
بسیار متن روان و خوبی بود
خدا قوت ❤
نظر لطفتونه . بسیار ممنون ❤🙏
ممنون . قبل از خوندن این مطلب فکر میکردم که حتما باید کتاب بازاریابی پرمحتوا رو بخرم اما الان متوجه شدم که درباره ی چیه و اصلا مناسب فیلد کاری من نیست!
تشکر
خواهش میکنم . ممنون از اینکه مطالعه کردین ❤🙏
سلام عرفان عزیز
ممنون از معرفی پرمحتوات
ممنون از شما و انتشارات خوبتون
نظر لطفتونه 🙏❤
درود
عالی بود و کلا کار سایتتون عالیه
اگه امکانش هست یه کد تخفیف هم از سایت ها برای تهیه کتاب ها بگیرید و قرار بدید…
ممنون از حسن توجه و همراهی تون🥰
حتما مدنظر قرار میدم پیشنهادتون رو . تشکر🌹
ممنون عرفان جان. تو سایت آریانا قلم داشتم در مورد کتاب تازه منتشر شده (قدرت داستان گویی در کسب و کار) میخوندم که به این کتاب بازاریابی محتوا رسیدم و کامنتت رو پایینش خوندم. ممنون بابت مطلبت. در مورد این یکی کتاب اخیر میدونی؟ و البته در حیطه محتوا و داستان گویی در تولید محتوا منبع پیشنهادی خاصی داری؟
سلام حسین جان
ممنونم از اینکه این مقاله رو مطالعه کردی.
کتاب جدید رو هنوز نخوندم متاسفانه ولی به زودی براش یه مقاله خوب میذارم و خلاصش و نقد و بررسیش رو میگم.
اما درباره مهارت داستانسرایی یه پیشنهاد خیلی خوب برات دارم، اون هم کتاب “هر برند یک قصه است” نوشته دانلد میلر هست که از لینک زیر میتونی خلاصه بخشی از این کتاب رو ببینی:
خلاصه کتاب هر برند یک قصه است