راهکارهای مقابله با ترس از نداشتن مشتری مخصوص فریلنسرها و کسب‌وکارهای کوچک

یکی از مهم‌ترین ترس‌هایی که بعنوان یک فریلنسر یا صاحب کسب‌وکار، در ابتدای مسیر باید باهاش روبرو بشید همین ترس از نداشتن مشتری و در نتیجه درآمد صفره!

بهتون حق میدم بخاطر اینکه این ترس سراغ همه میاد و جزو ترس‌هاییه که رهایی ازش باعث آرامش فکری و روحی‌تون میشه. اما خبر خوب اینه که ترس از نداشتن مشتری یک درد بدون درمان نیست. راهکارهایی وجود داره که میتونه بهتون کمک کنه از دست این مشکل خلاص بشید. در ادامه بطور کامل و واضح هر کدوم از این راهکارها رو براتون توضیح میدم اما بهتره که در ابتدا یه معرفی کوچیک از خودم داشته باشم.

من کی هستم؟

سلام 😍👋 من عرفان رنجبران هستم. از سال ۹۶ وارد حوزه تکنولوژی‌های مرتبط با وب شدم و علاوه بر پیاده‌سازی پروژه‌های فریلنسری، کسب‌وکار خودم رو که یک استارتاپ خرید و فروش کتاب بود راه‌اندازی کردم.

بواسطه فعالیت‌هایی که انجام دادم با بازاریابی دیجیتال (یا همون دیجیتال مارکتینگ)، فروش و برنامه‌نویسی وب آشنا شدم و به کسب‌وکارهای زیادی در این مسیر کمک کردم تا فروششون رو بیشتر کنن و درآمدشون رو افزایش بدم. خداروشکر تجربیات موفقی داشتم که امروز خیلی به دردم می‌خورن. 🤓

این روزها بعنوان یک برنامه‌نویس و طراح وب سایت بصورت فریلنسری (یا همون دورکار) کار می‌کنم و پروژه‌هایی رو از سرتاسر دنیا پیاده‌سازی می‌کنم.

چند وقت پیش یک کامیونیتی خوب به همراه تعداد بسیار زیادی از طراح‌ها و برنامه‌نویس‌ها راه‌اندازی کردیم تا به همدیگه توی مسیر فریلنسری کمک کنیم. اگر دوست داری به کامیونیتی ما ملحق شی می‌تونی روی این لینک کلیک کنی.

کاهش فشار کاری

اگر مشتری دیگه‌ای پیدا نکردین یا تعداد مشتریاتون از قبل کمتر شد، میتونه فرصت خوبی باشه برای اینکه از این کاهش فشار کاری استفاده کنید و بجای ترس از نداشتن مشتری یه مقدار به خودتون استراحت بدید.

مسافرت برید و یا زمانتون رو برای تفریح بیشتر و استراحت صرف کنید. این بهتون کمک میکنه تا از نظر روحی آسیب نبینید و به اصطلاح burn out نشید.

یکی از مزیت‌های دیگه کاهش فشار کاری اینه که باعث میشه در ادامه با قدرت و انگیزه بیشتری به کارتون ادامه بدید و دوباره مشتریان جدیدی پیدا کنید برای ارائه خدمات و یا فروشی که مدنظرتون هست.

وقتی فشار کاریتون کمتر میشه بهترین زمان برای انجام کارهای مفیده که در بخش بعدی بهش اشاره می‌کنم.

انجام کارهای مفید

یکی از بهترین استراتژی‌ها در زمانی که مشتریان کمتری دارید، اینه که بجای ترس از نداشتن مشتری، کارهای مفید یا productive ای انجام بدین که حتی باعث بشه فروشتون افزایش پیدا کنه.

برای مثال، می‌تونین نواقص کسب‌وکارتون رو پوشش بدین. بسیاری از کسب‌وکارها توی پشتیبانی مشتریانشون مشکل دارن. بسیاری از فریلنسرها توی استراتژی بازایابی‌شون ایرادات جدی دارن.

از این زمانی که بدست آوردید به چشم فرصت نگاه کنید و این نواقص رو برطرف کنید تا مشتریان بعدی‌تون راضی‌تر از قبلی‌ها باشن و با کمال میل شما رو به دیگران معرفی کنن.

یادتون نره که بازاریابی دهان به دهان یا همون word of mouth یکی از مهم‌ترین شیوه‌های بازاریابیه که هزینه‌ای هم براتون نداره ولی اثربخشی بسیار زیادی داره و می‌تونه کسب‌وکارتون رو از این رو به اون رو کنه.

تمرکز بیشتر روی فروش

یک خبر خوب و یک خبر بد براتون دارم. خبر بد اینه که وقتی که شما یهو با محدودیت تعداد مشتریان مواجه میشین معنیش اینه که شما زمان زیادی صرف انجام فروش صرف نکردید؛ در نتیجه کمتر دیده شدید، کمتر در معرض مشتریان بالقوه قرار گرفتید و در نتیجه فروشتون کاهش پیدا کرده.

و اما خبر خوب اینه که الان بهترین زمانه برای اینه که با فراغ خاطر به سراغ فروش برید و این بخش از کسب‌وکارتون رو بهبود ببخشید. اینجاست که باید به لیست ایمیل مشتریان، شماره تماس‌ها، حساب‌های اینستاگرام و غیره فکر کنید و بهشون مراجعه کنید.

هرچقدر که کمتر به فروش اهمیت بدیم، بالطبع مشتریان کمتری خواهیم داشت. زمانی که با کاهش فروش مواجه هستیم، بجای ترس از نداشتن مشتری، بهتره که روی انجام فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی و فروش بپردازیم.

پیشنهاد می‌کنم برای اینکه بیشتر با مبحث پیداکردن مشتری یا همون کارفرما آشنا بشید، مقاله “5 روش جادویی برای تبدیل شدن به آهنربای جذب مشتری فریلنسری (ویژه برنامه‌نویسان)” رو حتما مطالعه کنید.

کار شما فصلی است

اگر کسب‌وکار شما خدمات یا محصولی رو ارائه میده که مخصوص فصل خاصی از ساله، پس دیگه عملا ریشه مشکل کمبود مشتری یا نبودش رو میدونید. در این مواقع پیشنهاد من اینه که تا فصل فروش بعدی، حسابی خودتون رو آماده کنید.

اگر نیازه روی SEO وب سایت کسب‌وکارتون تمرکز کنید، اگر نیازه کمپین‌های فروش برنامه‌ریزی کنید یا هر نیاز دیگه‌ای که حس می‌کنید از کسب‌وکارتون.

اما خیلی وقت‌ها هم هست که کسب‌وکار شما فصلیه ولی خودتون هنوز متوجه این مساله نشدید. یعنی تازه وارد این بیزنس شدید و نمی‌دونید که الگوهای مصرف مشتریانتون به چه شکله. در اینصورت نیازی به نگرانی و ترس از نداشتم مشتری نیست؛ بیشتر با مشتریانتون صحبت کنید و اون‌ها رو بشناسید.

حضور داشته باشید

یکی از راهکارهایی که برای ترس از نداشتن مشتری، همیشه باید به فکرش باشید اینه که خودتون رو مدام در معرض دید مشتریان احتمالی‌تون قرار بدید. با افرادی که در زمینه مشابه شما فعالیت می‌کنند آشنا شید و ارتباط ماثر ایجاد کنید.

به دنبال نمایشگاه‌ها و رویدادهایی بگردید که درباره صنعت شما برگزار میشه. برای شرکت در این رویدادها بلیط تهیه کنید و حتما برای شبکه‌سازی با افراد حرفه‌ای حاضر شید. حتی اگر خودتون هم بتونید برگزارکننده باشید یا غرفه‌ای در این مدل نمایشگاه‌ها بگیرید عالیه. 👍

یادتون نره که قرار نیست در اولین برخوردها، افراد مشتری شما بشن و از شما خرید کنند یا از خدماتتون استفاده کنند. این مدل روابط کاملا طولانی مدت هستند و باید برای نگه‌داشت و تقویت‌شون صبر و حوصله به خرج بدید.

روی نیچ تمرکز کنید

اگر نمیدونی نیچ (niche) چیه، باید بگم که به اون بخشی از بازار که شما تمام تمرکزتون رو روش میذارید میگن niche. به بیان ساده‌تر، شما یه بخش خیلی جزئی از بازار رو در نظر می‌گیرید و با خودتون میگید که ” من می‌خوام بهترین خدمات رو به این بخش ارائه بدم نه کل بازار”.

وقتی که ترس از نداشتن مشتری سراغتون میاد، شروع کنید به تمرکز روی همین گوشه یا niche ای که در نظر گرفتید و بهشون پیام بدین، خدماتتون رو پیشنهاد بدین، بازاریابی کنید و نمونه کار درست کنید.

این به شما کمک میکنه که بعنوان متخصص اون حوزه خاص در اون بخش شناخته بشید و این اعتبار شما رو بیشتر و بیشتر میکنه و باعث میشه مشتریان بیشتری به شما اعتماد کنند و از خدمات یا محصولات شما استفاده کنند.

فرار از ترس از نداشتن مشتری

در این بخش می‌خوام روش‌هایی رو بهتون بگم که از ترس نداشتن مشتری فرار کنید. این ترس یه جوری گریبان‌گیر ما میشه که ممکنه حتی خواب و خوراک رو از ما بگیره و این اصلا خوب نیست!

در کنار روش‌هایی که بالا گفتم سه مورد دیگه هم اضافه می‌کنم که میدونم به دردتون میخوره و میتونه راهگشای مشکلتون با این ترس باشه:

  1. ارتباط‌سازی کنید
  2. حضور آنلاین داشته باشید
  3. مشتریانتون رو دنبال کنید

مواردی که ذکر شد میتونه بسیار کمک‌کننده باشه چرا که توسط بسیاری از افراد دیگه‌ای که با این مشکل دست و پنجه نرم کردند مورد استفاده قرار گرفته و باعث شده که با ترس از نداشتن مشتری بتونن به خوبی مبارزه کنند.

ترس از نداشتن مشتری و عدم قطعیت

مهم‌ترین اصلی که باید توی ذهنمون داشته باشیم اینه که بدونیم ترس از نداشتن مشتری دلیلی جز روبرویی با عدم قطعیت نداره. یعنی ما مدام میترسیم از اینکه آینده رو نمیتونیم پیش‌بینی کنیم و نگران میشیم.

عدم قطعیت توی کسب‌وکار کاملا طبیعیه و واقعا راهکاری نداره جز اینکه ببینیم بخاطر عدم قطعیت، از چه چیزی میترسیم و برای اون موارد راهکارهایی در نظر بگیریم.

مثلا اگر میترسیم از اینکه درآمدمون صفر شه و نتونیم از پس مخارجمون بر بیایم، میشه کارهای جانبی مثل کارمندی مقطعی رو در نظر بگیریم.

سخن آخر

امیدوارم این مقاله تونسته باشه نگرانی‌تون رو درباره ترس از نداشتن مشتری اندکی کمتر کنه. تحقیقات و تلاش زیادی برای جمع‌آوری مطالب این مقاله انجام شده که بتونه راهکارهای مفید و کاربردی‌ای پیشنهاد بده که در درجه اول مشکل خودم رو برطرف کنه و اگر کارساز بود به بقیه هم منتقل بشه.

خوشحال میشم اگر این مقاله براتون مفید بود توی بخش نظرات برام کامنت بذارید و این مقاله رو در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید.

ارادت 💖

محمد عرفان رنجبران

محمد عرفان رنجبران

من محمد عرفان رنجبران هستم. چندین سال است که در زمینه تجارت آنلاین و کسب‌وکارهای اینترنتی فعالیت می‌کنم. از تفریحات من، افزایش فروش و ارتقای فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال بیزنس‌های آنلاین است. در این وب سایت، چکیده بهترین نکاتی که از منابع مختلف آموخته‌ام را با شما به اشتراک می‌گذارم. امید دارم که با توسعه هرچه بهتر خودم، به دیگران نیز در این مسیر کمک کنم.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید