ضرب المثلی قدیمی می گوید : اگر نخستین کاری که هر روز باید انجام دهی این است که قورباغه زنده ای را به دهان بیندازی و قورت دهی ، بنابراین در بقیه روز آسئده خاطر خواهی بود ، که بدترین چیزی را که در طول روز ممک است برایت اتفاق بیفتد پشت سر گذاشته ای . ” قورباغه ” شما درحقیقت مهم ترین و بزرگترین کاری است که باید انجام دهید . کاری که احتمالا اگر همین الان اقدام به انجام آن نکنید ، به تعویق می افتد و برای انجام آن تنبلی خواهید کرد . انجام این کار همچنین می تواند بیشترین تاثیر مثبت را بر زندگی تان بگذارد .ضرب المثل قدیمی دیگری می گوید : اگر قرار است دوتا قورباغه بخوری ، ابتدا قورباغه ای که زشت تر است را بخور ! “اگر قرار است قورباغه زنده ای را بخوری ، بی فایده است که مدت زیادی بنشینی و به آن زل بزنی .

یکی از مهم ترین راز های موفقیت آن است که به اندورفین و احساس لذن ناشی از آن معتاد شوید 

قانون : یکی از بدترین راه های استفاده از زمان آن است که کاری را که اصلا نیازی به انجام آن نیست به بهترین شکل انجام دهیم

روش 7 مرحله ی هدفگذاری :

  1.  دقیقا مشخص کنید که چه می خواهید
  2. هدف خود را روی کاغذ بنویسید
  3. برای دستیابی به هدف خود مهلت تعیین کنید 
  4. فهرستی از کارهایی که می خواهید انجام دهید تا به هدف خود دست پیدا کنید تهیه نمایید
  5. فهرست را تبدیل به یک برنامه کنید 
  6. هرچه سریعتر کار را بر اساس برنامه آغاز کنید 
  7. هر روز برای رسیدن به هدف گام بردارید 

خلاصه :همین الان ورق کاغذی را بردارید و 10 هدفی که در نظر دارید در سال آینده به آنها دست پیدا کنید ، بر روی آن بنویسید بعد از آنکه ده هدف را نوشتید ، از بین آنها هدفی را انتخاب کنید که دستیابی به آن بیشترین تاثیر مثبت را بر زندگی شما دارد 

فرمول شش P :proper prior planning prevents poor performance


معنی : برنامه ریزی مناسب قبل از آغاز کار ، از عملکرد ضعیف شما جلوگیری می کند 
همیشه در پایان روز اقدام به تهیه لیست برای کارهای روز بعد کنید . هرچه که تا به الان انجام نداده اید را به لیست روز بعد اضافه کنید . سپس هرآنچه را که بایستی روز بعد انجام دهید را به لیست خود اضافه کنید .
ما همیشه وقت کافی در اختیار داریم مشروط بر آنکه هم بخواهیم ، و هم درست از آن استفاده کنیم 

قانون پارتو یا همان قانون 20/80 :

80 درصد از نتایج کار شما فقط محصول 20 درصد از فعالیت های شماست یا 80 درصد از کالا های شما را تنها 20 درصد از مشتریان شما خریداری می کنند یا 80 درصد از منافع شما محصول تنها 20 درصد از تولیدات یا خدمات شماست ؛ یا 80 درصد ارزش کاری که شما انجام می دهید حاصل تنها 20 درصد فعالیت اجرایی شماست . و این بدین معناست که اگر شما لیستی حاوی ده فعالیت مختلف دارید ، دو تا ازین موارد ارزشی به اندازه تمام هشت مورد دیگر یا حتی بیشتر دارد 

قانون : در مقابل این وسوسه که ابتدا کارهای کوچک و بی اهمیت را انجام دهید ، مقاومت کنید .
آغاز کردن و به پایان رساندن یک کار مهم است که به شما انگیزه و کمک لازم جهت غلبه بر عادت به تعویق انداختن را می دهد .واقعیت این است که معمولا زمانی که صرف انجام دادن یک کار مهم می شود اغلب برابر است با زمانی که صرف انجام یک کار بی اهمیت می شود .

قانون : تفکر دراز مدت ، به بهبود تصمیم گیری های کوتاه مدت می انجامد 
گوته : فقط شروع کن ! ذهن خودش دست به کار می شود ؛ سپس ادامه بده تا ببینی که کار به سرانجام می رسد .

روش ABCDE :A–>

کاری که بسیار مهم است . کاری که در صورت عدم انجام آن با مشکلات جدی روبرو می شویدB–> کاری که باید انجام دهی ولی پیامد هایش چندان شدید نیست . مثل کارهایی که اگر انجام ندهید دیگران از شما ناراحت می شوند . این موارد در حقیقت بچه قورباغه های زندگی شما هستند .C–> کاری که انجام آن خوب است ولی انجام یا عدم انجام آن هیچ پیامدی ندارد D–> کاری که می توانید انجام آن را به فرد دیگری بسپارید . اصل این است که شما هرکاری را که اشخاص دیگر قادر به انجام آن هستند را بایستی به آنها بسپارید E–> کاری که می توانید به کلی آن را حذف کنید و اتفاقی هم رخ ندهد
حوزه فعالیت های مهم و کلیدی را در کار خود شناسایی کنید . نتیج کلیدی را که بایستی به دست آورید تا کارتان به نحو مطلوب به انجام برسد را یادداشت کنید . در هر یک از این فعالیت ها به خود نمره ای بین یک تا ده بدهید . سپس مهارت کلیدی را که در صورت کسب آن ، بیشترین کمک را در انجام کارتان به شما می کند شناسایی کنید .
تنها دو درصد مردم می توانند بدون نظارت کار خود را انجام دهند . ما این افراد را ” پیشرو ” می نامیم .
شما هرگز نباید مشکلات خود را با دیگران در میان بگذارید زیرا 80 درصد مردم اصلا اهمیتی به مشکلات شما نمی دهند و بقیه ی 20 درصد هم در درجه ی اول ، از دیدن شما که دچار مشکل شده اید به نوعی خوشحال می شوند .

قانون : شما زمانی می توانید وقت و زندگی خود را تحت کنترل داشته باشید ، که از انجام کارهای کم ارزش خودداری کنید .

تنبلی خلاقانه را تمرین کنید .

 یعنی تصمیم گیری متفکرانه و آگاهانه در مورد کارهایی که اصلا یا فعلا قصد انجام آنها را ندارید . یعنی باید به طور آگاهانه ، کارهای دارای ارزش کم را به تعویق بیندازید تا زمان بیشتری برای انجام کارهایی که تاثیر واقعی بر زندگی و کارتان می گذارند ، داشته باشید .

محمد عرفان رنجبران

محمد عرفان رنجبران

من محمد عرفان رنجبران هستم . متولد سال 77 و تحصیل کرده در رشته ی برق و الکترونیک دانشگاه صنعتی قم . به برنامه نویسی ، سئو و کسب و کار بسیار علاقه مندم.

دیدگاهتان را بنویسید