سلام 👋 من محمد عرفان رنجبران هستم . توی این پست قراره که باتوجه به صحبت های آقای زرگرپور و اخوان در پادکست 10 صبح ، درباره ی معیار هایی که میشه رشد استارتاپ ها رو اندازه گیری کرد ، صحبت کنیم . اگر سوال یا ابهامی براتون پیش اومد توی قسمت کامنت ها حتما حتما بپرسید ❤️

رشد کنیم که چی بشه ؟
استارتاپ ها ماهیتا دوسدارن که رشد کنن ( کیه که دوست نداشته باشه 😂 ) . این میتونه چندتا دلیل داشته باشه :
- گرفتن سهم بازار بیشتر
- سودآوری و درآمد بیشتر
- برندسازی
- و …
برای اینکه بتونه رشد خودش رو مدیریت کنه ، نیاز داره که این رشد رو اندازه بگیره . یه جمله ی خیلی معروفی هست که میگه :
هر چیزی که قابل اندازه گیری نباشه رو نمیشه مدیریت کرد .
خب بیاید باهم شروع کنیم به بررسی اینکه چیو بررسی کنیم و چیو بررسی نکنیم !
اما قبلش می خوام بهت پیشنهاد کنم اگر دوسداری توی دام و تله های مرسوم بیزنس مدل های کسب و کار نیفتی ، حتما پست ” 10 دام اصلی یک مدل کسب و کار ” رو بخونی 🥰

چه چیزی رو بررسی نکنیم ؟
شاید بهتر باشه اول ببینیم چیو بررسی نکنیم و ازش یه مقدار فاصله بگیریم بعدش بریم سراغ اینکه ببینیم اندازه گرفتن چه فاکتور هایی برای ما مفیده 😉
سنجه های غرور
آقای اریک رایس توی کتاب معروف خودش به اسم استارتاپ ناب ( lean startup ) از مفهومی به اسم سنجه های غرور صحبت می کنه . اما این سنجه های غرور چی هستن و چرا اسمشون رو گذاشته سنجه های غرور ؟ 🤔
قبل از اینکه وارد این بحث بشیم ، می خوام یه توصیه ای بهت بکنم اگر تازه وارد دنیای استارتاپی شدی ، حتما حتما کتاب استارتاپ ناب رو بخون چون یجورایی مثل دفترچه راهنمای استارتاپی هاست . اما نیاز نیست که حتما کلی پول بدی بابت خریدش ، من خودم کتاب های زیادی رو با اپلیکیشن کتابراه میخونم . بهت پیشنهاد میکنم توعم کتاب استارتاپ ناب رو از این طریق ارزون تر از قیمت واقعی اون بخری و بخونی 😉
قطعا بارها پیش اومده که سازنده های اپلیکیشن ها یا وب سایت ها بیان و بهتون پز بدن که مثلا شونصد هزار نفر اپلیکیشن ما رو دانلود کردن یا وب سایت ما رو دیدن 😂 آره ! خیلی باحاله این اعداد و ارغام و حس غرور میده به آدم ولی راستشو بخواید ، معیار دقیق و مستحکمی برای رشد نیست !
استارتاپ زمانی رشد میکنه که بتونه خوب بفروشه شاید یک میلیارد نفر از وب سایت شما دیدن کنن روزانه ولی کسی خریدی از شما نکنه و فقط از محتوا ها و بخش های رایگان شما استفاده کنن ؛ به همین خاطر رشد خاصی نمی کنین .
اینجور سنجه ها رو بهش میگن سنجه های غرور 🤯 بهتره هرچه سریعتر بیخیالشون بشیم و روی اینجور چیزا تمرکز نکنیم . خب در عوض چیو اندازه بگیریم و باهاش پز بدیم ؟

چه چیزایی رو اندازه بگیریم ؟
1 – کاربران فعال
به جای اینکه وقت خودمون رو تلف کنیم با تعداد نصب و بازدید ، بهتره تعداد کاربران فعال رو اندازه بگیریم 😃
تعریف کاربران فعال ممکنه توی هر استارتاپی فرق بکنه ! معموالا خود صاحبین اون استارتاپ میان بر اساس استیج یا مرحله ای که توش هستن کاربران فعال رو برای خودشون تعریف کنن .
مثلا ممکنه شما بیای بگی :
کاربران فعال برای من یعنی تعداد کسایی که حداقل روزی یک بار به اپلیکیشن من سر میزنن و پروفایل خودشون رو چک میکنن
اما فقط این نیست . شما برای اینکه بتونین رشد خودتون رو دقیق تر اندازه بگیرین به معیار مهم تر و دقیق تری هم توجه کنین 🤔
2 – خرید مشتری یا میزان پولی که پرداخت میکنه
اینکه مشتری چقدر حاضره به ما پول بده و ما چقدر میتونیم برای اون مشتری خلق ارزش کنیم ، خیییییلی مهمه 😯 این فاکتور شاید موفقیت و یا شکست استارتاپ رو در آینده نشون بده .
خیلی خودمونی اگر بخوام بگم بهتون ، اینکه چندتا یوزر ( کاربر ) دارین زیاد مهم نیست ، اینکه چندتاشون حاضرن پول بدن و چقدر پول میدن مهمه 😉
نتیجه گیری
حالا نوبت شماست 😊باید فکر کنین ببینین چه سنجه ای به دردتون میخوره ؟ چه سنجه ای به دردتون نمیخوره . تصمیم گیرنده نهایی شمایی !
اگر از این پست خوشت اومد و برات مفید بود ، پیشنهاد می کنم پست " چرا استارتاپ ها به جذب سرمایه احتیاج دارن ؟ " که اونم خلاصه ای هست از پادکست 10 صبح ، بخونی و نظرتو بگی بهم
در آخر ، اگر نظری و یا پیشنهادی برای بهتر شدن پست های من داری ، همین الان توی قسمت کامنتا برام بنویس تا باهم در ارتباط باشیم 😍👇
1 دیدگاه