دام 10 – نمی دانید که چگونه موفقیت را خواهید سنجید

با یک پایان در ذهن خود شروع کنید و سنجه ها را استفاده کنید

دام 9 – همه را بازاریابی می کنید

  • اگر شروع به ساخت محصولی برای همه کنید ، به محصولی برای هیچکس می رسید
  • پذیرندگان آغازین ، مدل کسب و کار شما را تعریف می کنند
  1. شما در اول راه هستید
  2. باید در تقلا برای ورود به قسمت نوجویان باشید
  3. ولی شما بیش از حد شیفته ی بودن در اکثریت اولیه هستید
  4. پس در عوض به هیچ جا نمی رسید

دام 8 – رسیدن به یک بیشینه نسبی

مدل های کسب و کار متفاوتی را طراحی کنید . بجای اینکه یک مدل را طراحی کنید و سعی کنید فقط آن را بهبود داده و دنبال کنید . چند مدل را طراحی کنید و آنها را تست کنید ، تا به یک مدل برسید ؛ سپس آن را بهبود دهید .

دام 7 – مسائل به اندازه کافی مشخص و خاص نیستند

به داخل ذهن مشتری بروید با روش 5 چرا

دام 6 – هیچ داستانی برای برتری مطلق ندارید

اگر در طول زمان به یک برتری مطلق نرسید ، بقیه شما را کپی می کنند و از شما جلو میزنند .

دام 5 – ارزش پیشنهادی یکتای ضعیف

  • یعنی مشتری نمی فهمه اصن چرا باید به شما توجه کنه ؟
  • اینکه ارزش تان را خوب بیان کنید هم اهمیت دارد
  • تفاوتی که اهمیت دارد چیست ؟

دام 4 – پول تو جیبی ناکافی ؟! runway

  • runway یعنی پولی که شما دارید تا به مرحله ی بعدی برسید . مثلا به مرحله ی درآمد یا جذب سرمایه ی بعدی
  • استارتاپ ها به دلایل زیادی پولشان را تمام می کنند :
    1 – سرعت کافی ندارند
    2 – خیلی استخدام می کنند
    3 – خیلی بزرگ شروع می کنند
  • اسکوپ خود را کوچک کنید و از هزینه ها بکاهید

دام 3 – مسیر معناداری به مشتری ندارید

ساخت و تست کانال های scalable  را از روز نخست شروع کنید

دام 2 – هیچ رنج ( درد ) پول شدنی ای ندارید

  • مشتریان الان برای چه چیزی پول می دهند ؟
  • شما برای چه چیزی در راه حل خود از مشتریان پول می گیرید ؟
  • اگر مشکلی پیدا کردید ولی دیدید مشتری هیچ تلاشی برای حل آن نمی کند ، بدانید که این یک سیگنال بد است

دام 1 – عاشق راه حل خود شدن

  • خطرناک ترین دام بیزنس مدل این است 
  • عاشق کور است و به مشتری توجهی نمی کند
  • زودتر MVP بدهید ، به محصول نهایی فکر نکنید

بیشتر صحبت هایی که با استارتاپ ها میکنم وقتی از من مشاوره می خوان حول محور این دو فاکتور می چرخه :

  1. نه بگو ! وگرنه تمرکزت رو میگیره
  2. با مشتری هات صحبت کن و ازشون فیدبک بگیر
محمد عرفان رنجبران

محمد عرفان رنجبران

من محمد عرفان رنجبران هستم. چندین سال است که در زمینه تجارت آنلاین و کسب‌وکارهای اینترنتی فعالیت می‌کنم. از تفریحات من، افزایش فروش و ارتقای فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال بیزنس‌های آنلاین است. در این وب سایت، چکیده بهترین نکاتی که از منابع مختلف آموخته‌ام را با شما به اشتراک می‌گذارم. امید دارم که با توسعه هرچه بهتر خودم، به دیگران نیز در این مسیر کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید