چکیده نکات کتاب ” فروشگاه همه چیز ” : زندگینامه جف بیزوس و داستان راه اندازی شرکت آمازون

سلام 👋 محمد عرفان رنجبران هستم و قراره که توی این پست چکیده ای از مطالب کتاب فروشگاه همه چیز از انتشارات نشر نوین ، که داستان راه اندازی شرکت آمازون توسط جف بیزوس هست رو بنویسم براتون .

اول از همه باید یه توضیح مختصری درباره اسم ایشون بهتون بدم . همونطوری که توی یه مصاحبه ازشون درباره ی تلفظ درست فامیلیشون پرسیده شد ، تلفظ درستش بِیزوس هست نه بزوس ❗️

الان که دارم این پست رو مینویسم آقای جف بیزوس پولدارترین آدم دنیاس ؛ یعنی از بیل گیتس و وارن بافت هم عبور کرده 😲 اگر چیزی درباره ی ایشون نمیدونی ، بهت پیشنهاد می کنم که این ویدیوی کوتاه رو برای آشنایی اولیه با جف بیزوس مشهور ببینی 😉

یه توضیح درباره ی مدل نوشتنم بدم بد نیست 😊 این کتاب پر از اسم های جور واجوره چون آمازون تعداد زیادی از مدیران بزرگ و باسابقه رو مدام استخدام میکنه و خب بخاطر شرایط سخت کاری ( مثلا ساعات کاری بالا ، استرس کاری زیاد و سیاست های صرفه جویانه ای که بیزوس ایجاد کرده ) ، خیلی از مدیران و کارمندا بعد از مدتی ، شرکت رو بیخیال میشن و میرن جای دیگه کار میکنن . جف بیزوس هم دوباره آدم های جدید استخدام میکنه 😏

برای من یه مقدار سخت بود به خاطر داشتن دقیق اسم آدما و مدیران این شرکت ، ولی در کل میشد فهمید که چی به چیه 😃 به طور کلی متن این کتاب حالت تاریخی داشت ولی چندتا درس بزرگ میشه ازش گرفت که براتون اینجا آوردم .

خلاصه بهترین کتاب های کسب و کار ، توسعه فردی و زندگی نامه ها توسط محمد عرفان رنجبران

چرا جف بیزوس فروش کتاب رو بعنوان شروع مسیر آمازون انتخاب کرد ؟

کتاب کالایی خالص بود ؛ یک نسخه از یک کتاب در یک فروشگاه ، یکسان بود با همان کتابی که در فروشگاهی دیگر عرضه می‌شد ؛ بنابراین خریداران همیشه می‌دانستند که چه چیزی دریافت می کنند .

بیزنس مدل آمازون برای فروش کتاب ها به چه صورت بود ؟

سفارش کتاب بصورت عمده 50% زیر قیمت و فروش به قیمت اصلی صورت می‌گرفته است .

اما مشکلی که در آن زمان وجود داشت این بوده است که وب سایتی برای فروش عمده کتاب وجود نداشت ! پس برای این مشکل چه راه حلی را پیش می‌گرفتند ؟

راه حل خلاقانه ای که بیزوس و همکارانش پیش می گرفتند به این صورت بود که کتاب مورد نظرشان را بعلاوه ی 9 کتاب ناموجود در سایت سفارش می دادند تا سفارش عمده حساب شود ولی تنها کتاب مورد نظرشان برایشان ارسال شود .

ایدئولوژی بیزوس درباره ی کار در شرکت آمازون :

شما می توانید بصورت طولانی ، سخت و هوشمندانه کار کنید اما در amazon.com فقط می توانید دو روش از این سه روش را انتخاب کنید .

در ابتدا جف بیزوس جمله ی بالا را به کارکنانش می گفت و به آن معتقد بود اما پس از گذشت چند مدت ، نظرش را عوض کرد و این جمله را به این شکل تدوین کرد :

شما می توانید طولانی کار کنید ، سخت کار کنید و می توانید هوشمندانه کار کنید ؛ اما در آمازون نمی توانید 2 روش از این سه روش را انتخاب کنید .

چکیده مطالب کتاب فروشگاه همه چیز - زندگینامه جف بیزوس

باقی نکات کتاب ” فروشگاه همه چیز ” بصورت تیتر وار :

  • سیستم پیشنهاد دهی بر اساس خریدهای قبلی این امکان را به مشتری می داد که کتاب هایی را که قبلا ندیده بود ، پیدا کند .
  • مزیت تجارت الکترونیک نسبت به سنتی : تجّار بزرگ ، هرگز این فرصت را برای درک مشتری هایشان به روشی واقعا اختصاصی نداشتند . تجارت الکترونیک این فرصت را میسر خواهد کرد .
  • شروع کار آمازون : 1994 –> پس از 3 سال عرضه اولیه سهام : 15 می 1997 –> 1998 تمرکز بر روی فرهنگ سازمانی
  • چرخه عملیات منفی : گرفتن پول نقد از خریدار ولی تسویه حساب با تامین کننده هر چند ماه یکبار –> پول در بانک می ماند و جریان سرمایه بیشتر تولید می کرد و خرج توسعه در می آمد .
  • عامل موفقیت رقابت با BarnesAndNoble.com : تهیه کتاب کمیاب و نایاب + توسعه دسته بندی محصولات به موسیقی و DVD + ارائه خدمات لجستیک

نامه ی سهامدار :

تصمیمات ما همواره این تمرکز را بازتاب داده اند . ما ابتدا خودمان را از لحاظ معیارهایی ارزیابی می کنیم که بیشترین نشان دهنده رهبری بازار ما هستند : رشد مشتری و سود سهام ، میزانی که مشتریان ما همچنان به خرید از ما بر اساس یک فرایند تکراری ادامه می دهند و قدرت برند . ما به سرمایه گذاری پرداخته ایم و همچنان به شدت به آن خواهیم پرداخت تا بتوانیم پایگاه مشتری ، برند و زیرساخت خودمان را گسترش دهیم و به اهرم افزایش سرمایه تبدیل کنیم در حینی که به سمت ایجاد یک حق امتیاز انحصاری پایدار حرکت می کنیم .

قسمتی از کتاب ” سام والتون : ساخت آمریکا ” بنیان گذار وال مارت :

آیا در حال حاضر ، هنوز هم یک نمونه وال مارت دیگر می تواند پدید آید ؟ پاسخ من این است که یقینا این اتفاق می تواند دوباره بیفتد . در جایی در دنیا در همین لحظه چنین شخصی وجود دارد ( احتمالا صد ها هزار نفر همانند چنین شخصی )

اگر دوس داشتی میتونی خلاصه کتاب اثر مرکب رو هم از من بخونی .
خوشحال میشم نظرتو دربارش بدونم 😍

شکایت ناشران از آمازون :

دو گروه صنفی انجمن ناشران آمریکایی و انجمن حمایت از نویسندگان هر کدام یک نامه عمومی در وب سایت خود قرار دادند و به این شکایت پرداختند که آمازون در حال صدمه زدن به فروش کتاب های جدید با هواداری از کتاب های دست دوم بود و در این روند به حق التالیف مولفان ضرر می رساند .

درس هایی که سینه گال به بیزوس داد که باعث پیشرفت کار وی شد :

رویکرد من همیشه این بوده است که ارزش نسبت به همه چیز برتری داشته باشد . دلیلی که مردم حاضر به آمدن به مکان های ناشناس ما برای خرید هستند ، این است که ما دارای ارزش هستیم . ما همواره به این ارزش عمل می کنیم . هیچ مقرری در این تجارت وجود ندارد .

[ علاوه بر این صحبت ها و راهنمایی های آقای سینه گال ، استفاده از مفاهیم کتاب از خوب به عالینوشته ی جیم کالینز ، باعث پیشرفت آمازون و بیزوس شد . برای خرید این کتاب می تونید به وب سایت ناشر این کتاب به زبان فارسی مراجعه کنید ]

خلاصه کتاب فروشگاه همه چیز - زندگینامه جف بیزوس

نکاتی دیگر از این کتاب :

  • آمازون با پیشنهاد دادن ارسال رایگان برای سفارش های با قیمت معین ، توانست مشتریان را ترغیب کند تا از دسته بندی های مختلف خرید کنند .
  • اگر به درد بخوری ، جف تو را می جود و تف می کند ؛ و اگر به درد نخوری ، او سوار بر تو می شود و تا از پا در آمدنت از تو کار می کشد .
  • اصول راهنمای جف بیزوس : قدم به قدم با عزم راسخ –> پیشرفت مداوم به سمت اهداف به ظاهر غیرممکن ، باعث موفقیت می شود . شکست ها موفقیت هستند ، بهترین راه برای مقابله با بدبین ها نادیده گرفتن آنهاست .
  • هماهنگی میان کارکنان وقت را تلف می کرد و نزدیک ترین افراد به مشکلات ، معمولا در بهترین موقعیت برای حل آنها بودند .
  • بیزوس : گفت و شنود ، یک نشانه از ضعف در عملکرد است . این بدان معناست که افراد به روشی بسته و منسجم کار نمی کنند . ما باید تلاش کنیم تا راهی پیدا کنیم که تیم ها کمتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند ، نه بیشتر . [ هرچند استیو جابز دقیقا مخالف این موضوع رو باور داشت ! ]
تیم های دو پیتزایی - فروشگاه همه چیز - جف بیزوس

تیم های دو پیتزایی :

کارمندان به گروه های خود مختار کمتر از 10 نفر سازماندهی می شدند . تیم ها به قدر کافی کوچک بودند تا در هنگام کار تا دیر وقت ، امکان تغذیه اعضای تیم با دو پیتزای بزرگ میسر باشد .

به این تیم ها به طور آزادانه اختیار کنترل بزرگترین مشکلات آمازون داده می‌شد . آنها احتمالا با یکدیگر بر سر منابع رقابت می کنند و گاهی اوقات تلاش هایشان را دو چندان می کنند ، که تکرار کننده ی واقعیت های نظریه داروین در مورد بقا در طبیعت است .

بیزوس امیدوار بود با رها شدن از محدودیت های ارتباطات درون شرکتی ، این تیم های با ارتباطات کم بتوانند سریعتر پیشرفت کنند . هر گروه ملزم به پیشنهاد ” تابع تناسب “ خود بود .

تابع تناسب ، یک معادله ی خطی است که می تواند برای اندازه گیری تاثیر خودش بدون وجود ابهام استفاده شود . مثلا یک تیم دو پیتزایی مسئول ارسال نامه های الکترونیکی تبلیغاتی به مشتریان ، ممکن بود برای تابع تناسب خود نرخی را انتخاب کند که در آن پیام ها ضرب در میانگین اندازه سفارش همان نامه های الکترونیک تولید شده ، باز می شدند .

یک گروه که کدهای نرم افزاری را برای مراکز پردازش می نویسد ، ممکن بود بر کاهش هزینه های ارسال هر نوع محصول و کاهش زمان سپری شده بین خرید یک مشتری و محصولی که در یک کامیون در حال ترک مرکز پردازش بود ، تمرکز کند .

بیزوس می خواست تا شخصا هر معادله را تعیین کند و نتایج را پیگیری کند . در نهایت این اقدام برای بیزوس و آمازون ، کارآمد بود .

مطالعه ی خلاصه کتاب سیب ، تجربیات کارآفرینان برتر ایرانی 📒

نحوه ی ورود به بازار های جدید شرکت آمازون

رندی میلر : ” این کاری بود که ما به خوبی از پس آن بر می آمدیم . اگر چیزی در مورد یک تجارت نمی دانید ، آن را از بازار اینترنتی آغاز کنید ، خرده فروشان را وارد آن کنید ، تماشا کنید که آنها چه می کنند و چه می فروشند ؛ قلق آنها را یاد بگیرید و سپس وارد آن تجارت شوید .

روش کار آمازون بعنوان یک فرا فروشگاه :

  • آمازون محدود به قوانین سنتی خرده فروشی نیست .
  • فضای قفسه نامحدود دارد .
  • خود را برای هر مشتری شخصی سازی می کند .
  • اجازه ی نقد و بررسی مثبت علاوه بر منفی به مشتریان داده می شود .
  • کنار هم قرار دادن محصولات دست دوم در کنار محصولات نو که نتیجه ی آن انتخاب آگاهانه مشتریان است .
  • قیمت پایین
  • خدمات مشتریان عالی
بخش پایانی

نکات پایانی

  • ریک دالزل : ” جف چند چیز را بهتر از هر شخص دیگری انجام می دهد که برایشان کار کرده ام . او حقیقت را با کمال میل می پذیرد . بسیاری از مردم دم از حقیقت می زنند ، اما در تصمیم گیری های خود به سودمند ترین حقیقت زمانه نمی پردازند .

دومین چیز این است که او در بند تفکرات متعارف نیست . چیزی که برای من شگفت انگیز است این است که او تنها محدود به قوانین فیزیک است . او نمی تواند این قوانین را تغییر دهد اما هر چیز دیگری را مورد بحث می داند . “

  • یک جفیسم تکراری [ جفیسم به حرفا یا رفتارایی که مخصوص خود جف بیزوس بوده میگفتن ] : وقتی انتخاب بین داشتن دل مشغولی در مورد رقبا و یا داشتن دل مشغولی درباره مشتریان به وجود می آید ، ما همیشه داشتن دل مشغولی درباره مشتریان را انتخاب می کنیم .

ما حواسمان به آنچه رقبایمان انجام می دهند هست ، اما انرژی خود را در آنجا صرف نمی کنیم .

  • هر فرایندی می تواند بهبود یابد . نواقصی که برای متخصصان قابل رویت نیستند ، ممکن است برای تازه واردین آشکار باشند .

ساده ترین راه حل ها بهترین هستند . تکرار تمام این حکایات ، یکنواختی طوطی وار نیست ، بلکه استراتژیِ حساب شده است .

  • هیلز : ” اگر به دنبال این دلیل باشید که چرا آمازون بسیار متفاوت تر از تقریبا هر شرکت دیگری ست که در همان اوایل اینترنت شروع به کار کرد ، به این دلیل است که جف از همان ابتدا با دیدگاه بلند مدت وارد عمل شد . آمازون یک پروژه ی چند دهه ای بود .

این عقیده که او می تواند با یک چارچوب زمانی طولانی تر ، در صورت ثابت قدم بودن ، به حجم زیادی از موفقیت برسد ، اساسا به نگرش او باز میگردد .

کتاب رضایتمندی در کسب و کار یکی از کتاب هایی هست که جف بیزوس 
از اون الهام گرفت . برای خرید این کتاب میتونید به دیجی کالا مراجعه کنید .

سخن آخر

اگر خلاصه کتاب فروشگاه همه چیز خوشتون اومد ، اون رو به دوستاتون و کسایی که میدونین براشون مفیده و یا به کتاب خوانی و خلاصه کتاب علاقه دارن ، معرفی کنید 😃

هر گونه انتقاد ، نظر یا پیشنهادی هم داشتین برای بهتر شدن پست های این وب سایت ، خوشحال میشم زیر همین پست برام بنویسین 👇 مطمئن باشین خیلی سریع می بینم و باهاتون ارتباط برقرار می کنم .

ممنون که تا آخر این پست همراهم بودین . خوشحال میشم باهم در توییتر و اینستاگرام در ارتباط باشیم 😍❤️

محمد عرفان رنجبران

محمد عرفان رنجبران

من محمد عرفان رنجبران هستم. چندین سال است که در زمینه تجارت آنلاین و کسب‌وکارهای اینترنتی فعالیت می‌کنم. از تفریحات من، افزایش فروش و ارتقای فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال بیزنس‌های آنلاین است. در این وب سایت، چکیده بهترین نکاتی که از منابع مختلف آموخته‌ام را با شما به اشتراک می‌گذارم. امید دارم که با توسعه هرچه بهتر خودم، به دیگران نیز در این مسیر کمک کنم.

دیدگاهتان را بنویسید