سلام 👋 محمد عرفان رنجبران هستم و قراره که توی این پست چکیده ای از مطالب کتاب فروشگاه همه چیز از انتشارات نشر نوین ، که داستان راه اندازی شرکت آمازون توسط جف بیزوس هست رو بنویسم براتون .
اول از همه باید یه توضیح مختصری درباره اسم ایشون بهتون بدم . همونطوری که توی یه مصاحبه ازشون درباره ی تلفظ درست فامیلیشون پرسیده شد ، تلفظ درستش بِیزوس هست نه بزوس ❗️
الان که دارم این پست رو مینویسم آقای جف بیزوس پولدارترین آدم دنیاس ؛ یعنی از بیل گیتس و وارن بافت هم عبور کرده 😲 اگر چیزی درباره ی ایشون نمیدونی ، بهت پیشنهاد می کنم که این ویدیوی کوتاه رو برای آشنایی اولیه با جف بیزوس مشهور ببینی 😉
یه توضیح درباره ی مدل نوشتنم بدم بد نیست 😊 این کتاب پر از اسم های جور واجوره چون آمازون تعداد زیادی از مدیران بزرگ و باسابقه رو مدام استخدام میکنه و خب بخاطر شرایط سخت کاری ( مثلا ساعات کاری بالا ، استرس کاری زیاد و سیاست های صرفه جویانه ای که بیزوس ایجاد کرده ) ، خیلی از مدیران و کارمندا بعد از مدتی ، شرکت رو بیخیال میشن و میرن جای دیگه کار میکنن . جف بیزوس هم دوباره آدم های جدید استخدام میکنه 😏
برای من یه مقدار سخت بود به خاطر داشتن دقیق اسم آدما و مدیران این شرکت ، ولی در کل میشد فهمید که چی به چیه 😃 به طور کلی متن این کتاب حالت تاریخی داشت ولی چندتا درس بزرگ میشه ازش گرفت که براتون اینجا آوردم .
چرا جف بیزوس فروش کتاب رو بعنوان شروع مسیر آمازون انتخاب کرد ؟
کتاب کالایی خالص بود ؛ یک نسخه از یک کتاب در یک فروشگاه ، یکسان بود با همان کتابی که در فروشگاهی دیگر عرضه میشد ؛ بنابراین خریداران همیشه میدانستند که چه چیزی دریافت می کنند .
بیزنس مدل آمازون برای فروش کتاب ها به چه صورت بود ؟
سفارش کتاب بصورت عمده 50% زیر قیمت و فروش به قیمت اصلی صورت میگرفته است .
اما مشکلی که در آن زمان وجود داشت این بوده است که وب سایتی برای فروش عمده کتاب وجود نداشت ! پس برای این مشکل چه راه حلی را پیش میگرفتند ؟
راه حل خلاقانه ای که بیزوس و همکارانش پیش می گرفتند به این صورت بود که کتاب مورد نظرشان را بعلاوه ی 9 کتاب ناموجود در سایت سفارش می دادند تا سفارش عمده حساب شود ولی تنها کتاب مورد نظرشان برایشان ارسال شود .
ایدئولوژی بیزوس درباره ی کار در شرکت آمازون :
شما می توانید بصورت طولانی ، سخت و هوشمندانه کار کنید اما در amazon.com فقط می توانید دو روش از این سه روش را انتخاب کنید .
در ابتدا جف بیزوس جمله ی بالا را به کارکنانش می گفت و به آن معتقد بود اما پس از گذشت چند مدت ، نظرش را عوض کرد و این جمله را به این شکل تدوین کرد :
شما می توانید طولانی کار کنید ، سخت کار کنید و می توانید هوشمندانه کار کنید ؛ اما در آمازون نمی توانید 2 روش از این سه روش را انتخاب کنید .
باقی نکات کتاب ” فروشگاه همه چیز ” بصورت تیتر وار :
- سیستم پیشنهاد دهی بر اساس خریدهای قبلی این امکان را به مشتری می داد که کتاب هایی را که قبلا ندیده بود ، پیدا کند .
- مزیت تجارت الکترونیک نسبت به سنتی : تجّار بزرگ ، هرگز این فرصت را برای درک مشتری هایشان به روشی واقعا اختصاصی نداشتند . تجارت الکترونیک این فرصت را میسر خواهد کرد .
- شروع کار آمازون : 1994 –> پس از 3 سال عرضه اولیه سهام : 15 می 1997 –> 1998 تمرکز بر روی فرهنگ سازمانی
- چرخه عملیات منفی : گرفتن پول نقد از خریدار ولی تسویه حساب با تامین کننده هر چند ماه یکبار –> پول در بانک می ماند و جریان سرمایه بیشتر تولید می کرد و خرج توسعه در می آمد .
- عامل موفقیت رقابت با BarnesAndNoble.com : تهیه کتاب کمیاب و نایاب + توسعه دسته بندی محصولات به موسیقی و DVD + ارائه خدمات لجستیک
نامه ی سهامدار :
تصمیمات ما همواره این تمرکز را بازتاب داده اند . ما ابتدا خودمان را از لحاظ معیارهایی ارزیابی می کنیم که بیشترین نشان دهنده رهبری بازار ما هستند : رشد مشتری و سود سهام ، میزانی که مشتریان ما همچنان به خرید از ما بر اساس یک فرایند تکراری ادامه می دهند و قدرت برند . ما به سرمایه گذاری پرداخته ایم و همچنان به شدت به آن خواهیم پرداخت تا بتوانیم پایگاه مشتری ، برند و زیرساخت خودمان را گسترش دهیم و به اهرم افزایش سرمایه تبدیل کنیم در حینی که به سمت ایجاد یک حق امتیاز انحصاری پایدار حرکت می کنیم .
قسمتی از کتاب ” سام والتون : ساخت آمریکا ” بنیان گذار وال مارت :
آیا در حال حاضر ، هنوز هم یک نمونه وال مارت دیگر می تواند پدید آید ؟ پاسخ من این است که یقینا این اتفاق می تواند دوباره بیفتد . در جایی در دنیا در همین لحظه چنین شخصی وجود دارد ( احتمالا صد ها هزار نفر همانند چنین شخصی )
اگر دوس داشتی میتونی خلاصه کتاب اثر مرکب رو هم از من بخونی . خوشحال میشم نظرتو دربارش بدونم 😍
شکایت ناشران از آمازون :
دو گروه صنفی انجمن ناشران آمریکایی و انجمن حمایت از نویسندگان هر کدام یک نامه عمومی در وب سایت خود قرار دادند و به این شکایت پرداختند که آمازون در حال صدمه زدن به فروش کتاب های جدید با هواداری از کتاب های دست دوم بود و در این روند به حق التالیف مولفان ضرر می رساند .
درس هایی که سینه گال به بیزوس داد که باعث پیشرفت کار وی شد :
رویکرد من همیشه این بوده است که ارزش نسبت به همه چیز برتری داشته باشد . دلیلی که مردم حاضر به آمدن به مکان های ناشناس ما برای خرید هستند ، این است که ما دارای ارزش هستیم . ما همواره به این ارزش عمل می کنیم . هیچ مقرری در این تجارت وجود ندارد .
[ علاوه بر این صحبت ها و راهنمایی های آقای سینه گال ، استفاده از مفاهیم کتاب ” از خوب به عالی ” نوشته ی جیم کالینز ، باعث پیشرفت آمازون و بیزوس شد . برای خرید این کتاب می تونید به وب سایت ناشر این کتاب به زبان فارسی مراجعه کنید ]
نکاتی دیگر از این کتاب :
- آمازون با پیشنهاد دادن ارسال رایگان برای سفارش های با قیمت معین ، توانست مشتریان را ترغیب کند تا از دسته بندی های مختلف خرید کنند .
- اگر به درد بخوری ، جف تو را می جود و تف می کند ؛ و اگر به درد نخوری ، او سوار بر تو می شود و تا از پا در آمدنت از تو کار می کشد .
- اصول راهنمای جف بیزوس : قدم به قدم با عزم راسخ –> پیشرفت مداوم به سمت اهداف به ظاهر غیرممکن ، باعث موفقیت می شود . شکست ها موفقیت هستند ، بهترین راه برای مقابله با بدبین ها نادیده گرفتن آنهاست .
- هماهنگی میان کارکنان وقت را تلف می کرد و نزدیک ترین افراد به مشکلات ، معمولا در بهترین موقعیت برای حل آنها بودند .
- بیزوس : گفت و شنود ، یک نشانه از ضعف در عملکرد است . این بدان معناست که افراد به روشی بسته و منسجم کار نمی کنند . ما باید تلاش کنیم تا راهی پیدا کنیم که تیم ها کمتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند ، نه بیشتر . [ هرچند استیو جابز دقیقا مخالف این موضوع رو باور داشت ! ]
تیم های دو پیتزایی :
کارمندان به گروه های خود مختار کمتر از 10 نفر سازماندهی می شدند . تیم ها به قدر کافی کوچک بودند تا در هنگام کار تا دیر وقت ، امکان تغذیه اعضای تیم با دو پیتزای بزرگ میسر باشد .
به این تیم ها به طور آزادانه اختیار کنترل بزرگترین مشکلات آمازون داده میشد . آنها احتمالا با یکدیگر بر سر منابع رقابت می کنند و گاهی اوقات تلاش هایشان را دو چندان می کنند ، که تکرار کننده ی واقعیت های نظریه داروین در مورد بقا در طبیعت است .
بیزوس امیدوار بود با رها شدن از محدودیت های ارتباطات درون شرکتی ، این تیم های با ارتباطات کم بتوانند سریعتر پیشرفت کنند . هر گروه ملزم به پیشنهاد ” تابع تناسب “ خود بود .
تابع تناسب ، یک معادله ی خطی است که می تواند برای اندازه گیری تاثیر خودش بدون وجود ابهام استفاده شود . مثلا یک تیم دو پیتزایی مسئول ارسال نامه های الکترونیکی تبلیغاتی به مشتریان ، ممکن بود برای تابع تناسب خود نرخی را انتخاب کند که در آن پیام ها ضرب در میانگین اندازه سفارش همان نامه های الکترونیک تولید شده ، باز می شدند .
یک گروه که کدهای نرم افزاری را برای مراکز پردازش می نویسد ، ممکن بود بر کاهش هزینه های ارسال هر نوع محصول و کاهش زمان سپری شده بین خرید یک مشتری و محصولی که در یک کامیون در حال ترک مرکز پردازش بود ، تمرکز کند .
بیزوس می خواست تا شخصا هر معادله را تعیین کند و نتایج را پیگیری کند . در نهایت این اقدام برای بیزوس و آمازون ، کارآمد بود .
مطالعه ی خلاصه کتاب سیب ، تجربیات کارآفرینان برتر ایرانی 📒
نحوه ی ورود به بازار های جدید شرکت آمازون
رندی میلر : ” این کاری بود که ما به خوبی از پس آن بر می آمدیم . اگر چیزی در مورد یک تجارت نمی دانید ، آن را از بازار اینترنتی آغاز کنید ، خرده فروشان را وارد آن کنید ، تماشا کنید که آنها چه می کنند و چه می فروشند ؛ قلق آنها را یاد بگیرید و سپس وارد آن تجارت شوید .
روش کار آمازون بعنوان یک فرا فروشگاه :
- آمازون محدود به قوانین سنتی خرده فروشی نیست .
- فضای قفسه نامحدود دارد .
- خود را برای هر مشتری شخصی سازی می کند .
- اجازه ی نقد و بررسی مثبت علاوه بر منفی به مشتریان داده می شود .
- کنار هم قرار دادن محصولات دست دوم در کنار محصولات نو که نتیجه ی آن انتخاب آگاهانه مشتریان است .
- قیمت پایین
- خدمات مشتریان عالی
نکات پایانی
- ریک دالزل : ” جف چند چیز را بهتر از هر شخص دیگری انجام می دهد که برایشان کار کرده ام . او حقیقت را با کمال میل می پذیرد . بسیاری از مردم دم از حقیقت می زنند ، اما در تصمیم گیری های خود به سودمند ترین حقیقت زمانه نمی پردازند .
دومین چیز این است که او در بند تفکرات متعارف نیست . چیزی که برای من شگفت انگیز است این است که او تنها محدود به قوانین فیزیک است . او نمی تواند این قوانین را تغییر دهد اما هر چیز دیگری را مورد بحث می داند . “
- یک جفیسم تکراری [ جفیسم به حرفا یا رفتارایی که مخصوص خود جف بیزوس بوده میگفتن ] : وقتی انتخاب بین داشتن دل مشغولی در مورد رقبا و یا داشتن دل مشغولی درباره مشتریان به وجود می آید ، ما همیشه داشتن دل مشغولی درباره مشتریان را انتخاب می کنیم .
ما حواسمان به آنچه رقبایمان انجام می دهند هست ، اما انرژی خود را در آنجا صرف نمی کنیم .
- هر فرایندی می تواند بهبود یابد . نواقصی که برای متخصصان قابل رویت نیستند ، ممکن است برای تازه واردین آشکار باشند .
ساده ترین راه حل ها بهترین هستند . تکرار تمام این حکایات ، یکنواختی طوطی وار نیست ، بلکه استراتژیِ حساب شده است .
- هیلز : ” اگر به دنبال این دلیل باشید که چرا آمازون بسیار متفاوت تر از تقریبا هر شرکت دیگری ست که در همان اوایل اینترنت شروع به کار کرد ، به این دلیل است که جف از همان ابتدا با دیدگاه بلند مدت وارد عمل شد . آمازون یک پروژه ی چند دهه ای بود .
این عقیده که او می تواند با یک چارچوب زمانی طولانی تر ، در صورت ثابت قدم بودن ، به حجم زیادی از موفقیت برسد ، اساسا به نگرش او باز میگردد .
کتاب رضایتمندی در کسب و کار یکی از کتاب هایی هست که جف بیزوس از اون الهام گرفت . برای خرید این کتاب میتونید به دیجی کالا مراجعه کنید .
سخن آخر
اگر خلاصه کتاب فروشگاه همه چیز خوشتون اومد ، اون رو به دوستاتون و کسایی که میدونین براشون مفیده و یا به کتاب خوانی و خلاصه کتاب علاقه دارن ، معرفی کنید 😃
هر گونه انتقاد ، نظر یا پیشنهادی هم داشتین برای بهتر شدن پست های این وب سایت ، خوشحال میشم زیر همین پست برام بنویسین 👇 مطمئن باشین خیلی سریع می بینم و باهاتون ارتباط برقرار می کنم .
ممنون که تا آخر این پست همراهم بودین . خوشحال میشم باهم در توییتر و اینستاگرام در ارتباط باشیم 😍❤️